Selectează o Pagină

 O lună:

  • tresare la zgomote puternice neașteptate
  • stă liniștit la zgomotele slabe
  • încetează scâncetul la auzul vocii mamei
  • plânge când este flămând sau deranjat
  • scoate sunete guturale când este mulțumit
  • la 5-6 săptămâni răspunde la vocea mamei

Trei luni

  • încă tresare la zgomotele puternice neașteptate
  • se liniștește complet la auzul vocii mamei
  • se calmează la auzul zăngănitului linguriței în ceașcă
  • poate întoarce ochii și capul la sursa de zgomot
  • dă semne de răspuns la zgomotele cunoscute
  • produce vocalize când vorbește singur sau cu cineva (când este mulțumit)
  • plânge când este deranjat sau supărat

Șase luni

  • se întoarce la vocea mamei aflată în cealaltă parte a camerei
  • răspunde la diferite tonalități ale vocii
  • produce vocalize armonioase folosind C, V, MA, GUU…râsete, schelălăieli, în joacă
  • țipă când este supărat

Nouă luni

  • dă semne de răspuns la sunetele cotidiene, în special la voce
  • poate localiza sunetele colaterale
  • înțelege ”NU” și ”PA-PA”
  • țipă pentru a i se da atenție…așteaptă și țipă din nou
  • gângurește din plăcere și din dorința de a comunica
  • imită în joacă sunetele adultului

12 luni

  • se întoarce la auzul sunetului, dar pierde repede interesul
  • își știe numele și se întoarce când se aude strigat
  • produce vocalize și face ”conversație” în jargon și cu intonație
  • arată înțelegere pentru anumite cuvinte și pentru comenzile simple aflate în context
  • ocazional încearcă să imite cuvinte

15 luni

  • arată curiozitate la sunetele cu înțeles (ușa, sonerie etc.)
  • produce vocalize, incluzând un mare număr de vocale și de consoane
  • vorbește 2-6 cuvinte, arată înțelegere pentru mai multe cuvinte
  • se supune instrucțiunilor simple

18 luni

  • sporovăiește cu el însuși
  • vorbește 6-20 (+) cuvinte, dar înțelege mai multe
  • cere un obiect arătând spre el
  • îi place să cânte și încearcă să imite muzica
  • ascultă la comunicarea care i se adresează

2 ani

  • vorbește peste 50 de cuvinte
  • formează propoziții scurte din două, trei cuvinte
  • își spune numele
  • dorește să afle numele obiectelor și al oamenilor
  • ascultă și îndeplinește instrucțiuni mai complicate
  • începe să asculte conversații care nu sunt în directă legătură cu ea

2 ani și jumătate

  • are un vocabular de peste 200 de cuvinte și numeroase infantilisme
  • pune întrebări ”CINE, CE, UNDE?”
  • îi place să i se citească cărți de povești cu ilustrații

3 ani

  • are un vocabular larg, dar cu încă multe infantilisme
  • folosește pronumele personal, plural și majoritatea prepozițiilor
  • cere să i se repete poveștile cunoscute
  • pune foarte multe întrebări

4 ani

  • vorbește în general corect din punct de vedere gramatical
  • mai face uneori substituții fonetice
  • poate face legătura între evenimente sau experiențe recente
  • începând să spună povești, amestecă fapte reale cu produse ale fanteziei
  • savurează glumele simple

5 ani

  • vorbește corect
  • substituțiile fonetice sunt rare
  • poate defini sensul substantivelor prin utilizare
  • dorește să afle sensul substantivelor abstracte
  • savurează sensul glumelor și ghicitorilor