O lună:
- tresare la zgomote puternice neașteptate
- stă liniștit la zgomotele slabe
- încetează scâncetul la auzul vocii mamei
- plânge când este flămând sau deranjat
- scoate sunete guturale când este mulțumit
- la 5-6 săptămâni răspunde la vocea mamei
Trei luni
- încă tresare la zgomotele puternice neașteptate
- se liniștește complet la auzul vocii mamei
- se calmează la auzul zăngănitului linguriței în ceașcă
- poate întoarce ochii și capul la sursa de zgomot
- dă semne de răspuns la zgomotele cunoscute
- produce vocalize când vorbește singur sau cu cineva (când este mulțumit)
- plânge când este deranjat sau supărat
Șase luni
- se întoarce la vocea mamei aflată în cealaltă parte a camerei
- răspunde la diferite tonalități ale vocii
- produce vocalize armonioase folosind C, V, MA, GUU…râsete, schelălăieli, în joacă
- țipă când este supărat
Nouă luni
- dă semne de răspuns la sunetele cotidiene, în special la voce
- poate localiza sunetele colaterale
- înțelege ”NU” și ”PA-PA”
- țipă pentru a i se da atenție…așteaptă și țipă din nou
- gângurește din plăcere și din dorința de a comunica
- imită în joacă sunetele adultului
12 luni
- se întoarce la auzul sunetului, dar pierde repede interesul
- își știe numele și se întoarce când se aude strigat
- produce vocalize și face ”conversație” în jargon și cu intonație
- arată înțelegere pentru anumite cuvinte și pentru comenzile simple aflate în context
- ocazional încearcă să imite cuvinte
15 luni
- arată curiozitate la sunetele cu înțeles (ușa, sonerie etc.)
- produce vocalize, incluzând un mare număr de vocale și de consoane
- vorbește 2-6 cuvinte, arată înțelegere pentru mai multe cuvinte
- se supune instrucțiunilor simple
18 luni
- sporovăiește cu el însuși
- vorbește 6-20 (+) cuvinte, dar înțelege mai multe
- cere un obiect arătând spre el
- îi place să cânte și încearcă să imite muzica
- ascultă la comunicarea care i se adresează
2 ani
- vorbește peste 50 de cuvinte
- formează propoziții scurte din două, trei cuvinte
- își spune numele
- dorește să afle numele obiectelor și al oamenilor
- ascultă și îndeplinește instrucțiuni mai complicate
- începe să asculte conversații care nu sunt în directă legătură cu ea
2 ani și jumătate
- are un vocabular de peste 200 de cuvinte și numeroase infantilisme
- pune întrebări ”CINE, CE, UNDE?”
- îi place să i se citească cărți de povești cu ilustrații
3 ani
- are un vocabular larg, dar cu încă multe infantilisme
- folosește pronumele personal, plural și majoritatea prepozițiilor
- cere să i se repete poveștile cunoscute
- pune foarte multe întrebări
4 ani
- vorbește în general corect din punct de vedere gramatical
- mai face uneori substituții fonetice
- poate face legătura între evenimente sau experiențe recente
- începând să spună povești, amestecă fapte reale cu produse ale fanteziei
- savurează glumele simple
5 ani
- vorbește corect
- substituțiile fonetice sunt rare
- poate defini sensul substantivelor prin utilizare
- dorește să afle sensul substantivelor abstracte
- savurează sensul glumelor și ghicitorilor